top of page

1. Jak jsi se dostala k Iyengar józe, Mílo?

Chodila jsem k různým učitelům, zpočátku nepravidelně, pak pravidelně. Všechny lekce se mi líbily, všechny styly a vše kolem jógy, cvičení, filosofie, literatura, hudba – vše jsem hltala. Ale ve chvíli, kdy jsem začala sama učit, již mi nestačilo chodit pouze k někomu na lekce. Hledala jsem kvalitní učitelský trénink a moje učitelka Laura mi poradila Iyengar Institut. Od první lekce jsem věděla, že to je ono a hned jsem se přihlásila na tříletý teachers training. Bylo to jedno z nejlepších rozhodnutí v mém životě. Ráda bych zde ještě zmínila, že mou nejmilejší učitelkou jógy, která mě opravdu uchvátila a vzala za srdce na začátku mé jógové cesty, je Laura Crowe (Kratochvílová). Není to Iyengar lektor, ale byla to ona, která mě svou osobností a učením přiměla k pravidelné praxi a díky ní jsem se do jógy zamilovala. To ona mě postrčila k tomu, abych začala učit, dodala mi odvahu. Bez ní bych nikdy neprožívala tento svůj splněný sen. Laura je člověk, který jógu opravdu žije, nejen vyučuje. Tímto zdravím můj jógový idol, dlouho jsme se neviděly, doufám, že se máš skvěle, Lauro.

2. Kde vidíš hodnotu a přínos BKS Iyengara?

Hlavně v ustálené metodice. Iyengar se věnoval studiu a praxi jógy 80 let, často i 16 hodin denně. Neznám nikoho jiného, kdo by měl tak hluboké znalosti a kvalitní praxi. Proto zcela důvěřuji jeho znalostem a vědomostem, které systematicky předával svým žákům. Díky dokonalému systému vzdělávání se mohu spolehnout na certifikované učitele Iyengar jógy a učit se od nich. Iyengar jako jediný ustálil názvosloví, individuální instrukce na provádění pozic lidem, kteří jsou zkrácení a těm, kteří jsou hypermobilní. Tomu se žádný jiný směr nevěnuje, učitelé dávají stejné instrukce všem bez rozdílu. Při studiu asan podle Iyengara je jasné, o jakou pozici se jedná, název, finální podoba pozice, její variace ať už určené těm, kteří se do pozice nedostanou nebo variace, která má nějaký terapeutický záměr. Umístění pozice v sekvenci, jestli na začátek, doprostřed nebo nakonec, to vše má důvod a smysl. Využití a hlavně vývoj pomůcek, to je kapitola sama o sobě. Slovy se ani nedá popsat jeho přínos.

 

3. Co tě konkrétně zaujalo a v čem ti IJ pomohla co se týče fyzické schránky?

Jak jsem již zmínila výše, zaujala mě ta jednotnost praxe a výuky, metodika a přesné instrukce, systematičnost a logika, které jsou založeny na nejstarší filosofii. Výuka studentů, kteří chodí na lekce, je jiná než výuka budoucích učitelů. Výuka začátečníků se velmi liší od učení pokročilých studentů, instrukce pro zkrácené méně flexibilní studenty jsou odlišné od instrukcí pro příliš flexibilní nebo hypermobilní jedince, kde se bere v potaz, které části těla jsou flexibilní a které ztuhlé. Dostávám odpovědi na všechny otázky ohledně fyzické praxe asan, pranajamy i filosofie, která už se samozřejmě děje i mimo podložku nebo hlavně mimo podložku. Která asana se jak jmenuje, jaký je její správný překlad, k čemu je dobrá, kdy ji zařadit v rámci měsíce, dne, sekvence nebo celoživotní praxe. Je jasné, která asana je finální, která je variantou vedoucí k finální pozici a která je variantou pro jedince s nějakým určitým omezením, nebo variantou určenou k terapeutickým účelům. Co se týče mé fyzické, ale i psychické a duchovní stránky mi Iyengar joga pomohla snad ve všem. Celkově lepší držení těla, žádné bolesti i přes určitá vrozená omezení. Pravidelná a bezbolestná menstruace, lepší spánek, lepší psychická pohoda a vyrovnanost. Pročištění vztahů v rodině i v okolí, změna stravování i pitného režimu k lepšímu. A nikdy jsem neměla tak krásné nohy, haha, to mají všichni Iyengaristi jako makaj.

 

4. Je pro tebe Iyengar jóga fyzická? Slýchám to takhle od lidí, kteří byli na pár lekcích a rovnou si udělají obrázek a škatulku.

Myslím, že je to přesný opak, lidé, kteří neznají Iyengar jógu mají na Iyengar jógu názor po první lekci, že je příliš fyzická. Ale po několika letech studia a praxe vnímám, že to fyzično je tam naopak až skoro na posledním místě. Iyengar jóga je založená primárně na filosofii, ale když přijde začátečník, který si neumí sednout rovně a nevydrží v klidu pár minut, natož hodinu, jak ho může někdo vyučovat filosofii, meditaci, pranajamu? Každý máme v těle nějakou disbalanci, zranění, pokřivení, určitou ztuhlost nebo nestabilitu, je potřeba nejřív pořešit tu fyzickou stránku to ano, ale záměr je příprava na tu cestu do hloubky. Kdo má trochu povědomí o jógové filosofii a zná alespoň okrajově 8 cest větví jógy, kdo má nějaké povědomí o pojmech jako jama nijama asana pranajama atd.., tak si může všimnout, že všechny tyto aspekty jsou v Iyengar józe praktikovány skrze asany a následně pranajamu. Tato praxe přechází do života mimo podložku nebo spíše se s ní krásně prolíná.

 

5. Myslíš, že je potřeba do jógy dávat hodně anatomie? Mnoho lidí má pocit, že je to fyzioterapie.

Každý učitel jógy by měl mít hlubší znalosti anatomie, bez nich nemůže porozumět asanám. Ale na lekcích by měl dávat jasné čisté instrukce a příliš nepoužívat anatomické názvy částí těla, protože spousty studentů neví, kde je kostrč a kost křížová, natož aby věděli co je to retrakce a protrakce lopatek. Studovala jsem s jednou fyzioterapeutkou, která při demonstraci výuky během teachers trainingu toto použila a dostali jsme dlouhou přednášku od naší učitelky a při výuce nám bylo velmi kladeno na srdce, ať používáme co nejjednodušší instrukce a vše ještě ukazujeme, že běžní lidé těmto názvům neporozumí. S tím souzním a souhlasím. Naopak pokud učíme workshop zaměřený například na rozhýbání ramen, je určitě dobré zmínit z čeho se skládá ramenní pletenec, jaké kosti a klouby jsou součástí paže a prstů a třeba i ukázat nějaké obrázky, pro lepší představu studentů.. Na běžné lekce asi tyto přílišné detaily nepatří. Je potřeba studenty vést jasně a přesně, dělat demonstrace pozic a ukazovat na sobě nebo na jiném studentovi co se přesně v dané pozici má dít.

6. Ve světě jsou lektorské výcviky IJ obecně známé jako nejnáročnější a nejtvrdší. Co můžeš říct o svých zkušenostech z Prahy a Brna?

Ano, mohu potvrdit náročnost, tvrdost, i finanční a časovou náročnost výcviků. Jsou tam specifické podmínky pro přijetí, nebere se každý z ulice. Co mě zaujalo, byl počet hodin a délka trvání programu, což signalizuje velmi vysoký standard kvality. Výcvik zahrnuje povinnou docházku nejen na kurzy, ale i na běžné lekce, aby nás učitel viděl a mohl vést podle individuálních potřeb, což je klíčové pro naši schopnost učit. Součástí jsou povinné asistence, absolvování kurzů anatomie, filosofie, první pomoci a další vzdělávání po získání certifikace. Za tři roky jsme se museli naučit více než 60 asán, zvládnout sanskrt, dokonalé provedení asan, správné použití pomůcek a další. Důležitou součástí bylo také umění učit, kde jsme museli vystupovat před spolužáky a získávat pravidelnou zpětnou vazbu. Kurz vedly Helena Kubrychtová a Barbara Quierollo, obě jsou expertky ve svém oboru.

7. Jak probíhaly celodenní zkoušky?

Celodenní zkoušky byly jedny z nejnáročnějších dnů mého života. Probíhaly bez přítomnosti našich učitelů s čtyřmi seniorními učiteli ze zahraničí. Na podložkách jsme měli čísla a vše bylo zařízeno tak, aby nedošlo k ovlivňování. Zkoušející užívali názvy asan pouze v sanskrtu, což ověřovalo naše znalosti. Po tříhodinové praxi jsme si vylosovali pozice, které jsme museli zařadit do sekvence a následně učit před zkoušejícími a skupinou začátečníků. Zkoušky zahrnovaly také předvedení učení jedné obrácené pozice, což nám dalo pouze tři minuty, místo původně avizovaných šesti. Celý den byl extrémně stresující, ale zároveň důležitý pro ověření našich schopností.

8. V čem se specializuješ ve své výuce?

Moje specializace jsou především studenti, kteří jsou přirozeně ztuhlí a zkrácení. To je moje cílová skupina, protože sama mám podobné tělesné dispozice. Vím, jakým technikám použít, aby se dostali hluboko do pozice bez bolesti. Naopak velkou výzvou pro mě jsou příliš flexibilní lidé, například bývalé gymnastky. S těmito studenty se neustále učím a konzultuji s kolegy, kteří mají podobné tělesné predispozice.

9. S kým aktuálně studuješ a jak vypadá tvá domácí praxe?

Studuji s mnoha učiteli, ale pravidelně navštěvuji workshopy u Gabriela Giubillaro a Davida Meloni. Doma mám svou mini tělocvičnu s kompletním vybavením typickým pro Iyengar jógu, včetně závěsných lan. Věnuji se praxi minimálně tři hodiny denně, což je pro mě nezbytné pro udržení rovnováhy a přípravu na učení. Bez vlastní praxe bych nemohla kvalitně učit.

10. Co si myslíš o důležitosti mít vlastního učitele?

Mít vlastního učitele je pro mě nyní velké téma. V posledních měsících se učím od různých skvělých učitelů, ale chtěla bych najít jednoho mentora, který by mě mohl dále vést v józe, nejen v praxi, ale i ve filosofii. Mám přání najít takového učitele, s nímž bych mohla konzultovat všechny aspekty mé praxe i učení.

11. Kde tě lidé mohou najít?

Po přestěhování z Prahy do Mikulova učím pravidelně v Přítkově u Teplic a do Prahy dojíždím za svými studenty. Učím v Yogame na Národní třídě a v Yogamovement na Andělu. Nabízím také individuální lekce a občas pořádám workshopy. Více informací o mých lekcích a kontaktní údaje naleznete na mém webu www.milayoga.cz a na IG: milayogacz

bottom of page